Naast verre oorden, steden of skigebieden, reizen we in 2017 af naar buitenlandse festivals. Het Hongaarse Sziget Festival trekt al jaren vele Nederlanders, maar ook andere buitenlandse festivals worden steeds populairder onder Nederlandse jongeren die van hun festivalbezoek een heuse vakantie maken. Dit blijkt uit cijfers van Festival.Travel – de enige Nederlandse aanbieder van complete muziek-festivalvakanties in Europa. Aansluitend bij de huidige reistrends bieden dergelijke trips o.a. een nichebeleving, unieke lokale ervaringen, verrassende locaties ‘off the beaten track’ en avontuurlijke vakanties op maat. De verwachting is dan ook dat de festivalvakantie dit jaar nog meer terrein wint. Volwassenheid zonder de wilde haren te verliezen! De drie belangrijkste trends op een rij:

1. Vaker, korter & specialistischer

Volgens het jaarlijkse trendrapport van Rabobank (5 januari 2017) over de ontwikkelingen in de reisbranche gaan we dankzij de economische vooruitgang en technologische ontwikkelingen vaker en korter op reis. We kiezen niet meer voor één lange zomervakantie waarin we van highlight naar highlight hoppen, maar maken liever meerdere tripjes met een verschillend thema of doel; zoals een stedentrip, verrassingsvakantie, wintersportreis, camper roadtrip of festivalvakantie. Aanbieders van zulke nichebelevingen floreren in 2017.

trend-festivalvakantie-voor-jongeren-wordt-volwassen-2

2. Verbondenheid & jezelf zijn

Ook vinden we het tegenwoordig belangrijker om ons ergens ‘thuis’ te voelen. Vanwege de huidige conflicten en spanningen in de wereld hebben we een groeiende behoefte aan veiligheid en sociale acceptatie (GfK & Webloyalty, 2016). Het festivalwereldje wordt vaak gezien als één bonk liefde. Bezoekers voelen zich snel met elkaar verbonden, omdat ze op dezelfde muziek dansen en op meerdaagse festivals knus met z’n alle op een terrein slapen. Het schept een gevoel van saamhorigheid.

3. Unieke & lokale ervaringen

Het zit al jaren in de aard van het Nederlandse beestje dat we het liefst alles nét dat beetje anders doen dan anderen. We willen avontuur en authenticiteit. Bovendien vinden we unieke ervaringen opdoen en herinneringen maken tegenwoordig belangrijker dan het hebben van bezittingen (De Correspondent, 4 januari 2017). Je begeven tussen de locals draagt bij aan een speciale beleving en al helemaal als je samen met hen en andere toeristen tot in de late uurtjes feest op bijzondere locaties, zoals op een eiland, aan een azuurblauw meer of aan de voet van een fort.

festivalvakantie

Wat laten de cijfers zien?

Sinds 2012 is het aantal verkochte festivalvakanties (festivalbezoek met reis en/of verblijf) binnen de Nederlandstalige markt meer dan verdrievoudigd. Het afgelopen jaar steeg dit aantal met maar liefst 35%. De grootste groep afnemers (87%) is tussen de 16 en 26 jaar. In totaal heeft Festival.Travel in 2016 ruim 28.500 festivaltickets verkocht aan de Nederlandstalige markt, waarvan maar liefst 43% plus reis en/of verblijf. In 2012 was dit percentage nog slechts 21%. De verwachting is dan ook dat in 2017 de vraag naar complete festivalvakanties de vraag naar enkel festivaltickets overstijgt.

Bronnen:

De Correspondent, Ernst-Jan Pfauth, 4 januari 2017: www.decorrespondent.nl/5943/waarom-je-beter-ervaringen-cadeau-kunt-geven-dan-spullen/167550999-b1399f39

GFK & Webloyalty, Travel Sentiment, 2016: https://webloyaltycorporatecontent.s3.amazonaws.com/04-nl-travel-report-web_1465205731.pdf

Rabobank Cijfers & Trends, 5 januari 2017: www.rabobankcijfersentrends.nl/index.cfm?action=branche&branche=Reisorganisatie_en_-bemiddeling